Inredning

Så skapas hotellkänsla

Hotellkansla_BronwynnWelshBronwynn Welsh om inredning, Winn och strumpor på lamporna. Hotellgäster beter sig inte som hemma. De torkar strumpor på lampor och slänger upp grusiga väskor i fåtöljerna. Det måste inredningsarkitekten tänka på. Och vissa tyg pallar inte att något sitter på det hela dagarna och det finns vackra lack som inte klarar slitage. Det måste också inredningsarkitekten tänka på. Och restaurangen på det där begränsade utrymmet ska kännas både mysig och full av action och framförallt måste logistiken fungera och, äh, ni fattar budskapet.

Att inreda ett hotell kräver sin man. Eller kanske ännu hellre sin kvinna – i alla fall om hon heter Bronwynn Welsh, är hyllad inredningsarkitekt och driver företaget DOOS Architects. – Vi har fått många uppdrag av Winn Hotel Group senaste åren. Det är en rolig kund att jobba åt. Engagerad! Och det finns en härlig värme. De är inte för stora, ingen jättekoncern, utan fortfarande relativt små i de här sammanhangen. Jag tror att de har en stor fördel av det. Det gör att de vågar sticka ut hakan och inte behöver hålla sig till ”reglerna”, säger hon.

Hon pratar om nästan daglig kontakt med Göran Englund i Winn Hotel Group och nästan varje vecka med Anders Junger – plus naturligtvis andra i koncernen. – Det är ofta korta avstämningar. Som arkitekt uppskattar jag deras engagemang, säger hon.

DOOS, med sju anställda och ett gigantiskt nätverk, har alltid flera pågående hotellprojekt åt WHG. Nyligen nyöppnade Radisson Blu Metropol i Helsingborg, Såstaholm Hotel & Konferens som får en röd tråd i anläggning, Högbo Brukshotell där restaurangen byggts om. Bronwynn Welsh konstaterar att hon börjar känna sig van vid människorna inom Winn. Fast hon heter fortfarande Bronwynn – inte BronWinn som nån sa …

– Det första projektet var Radisson Blu Uppsala. Huset har mycket glasfasad och det gällde att hitta en miljö som blev mysig. Nästa stora projekt var Radisson Blu Riverside i Göteborg. Det som var riktigt speciellt där var spautrymmet på terrassen på en relativt begränsad yta men med hög ambition vad som skulle få plats däruppe. Även på Park Inn by Radisson Solna har DOOS hjälp till vid en rad olika renoveringar.

Hotellkansla_Atrium

Hotellkansla_1_FRI
Bronwynn Welsh själv är utbildad i Kapstaden i hemlandet Sydafrika och kom till Sverige 1994. För oss som bara kliver in på hotell utan att tänka så mycket på arbetet bakom och, ursäkta, säkert slänger upp väskorna på fåtöljen, är det fascinerande att höra henne där på kontoret på Bergsgatan i Stockholm. Hon beskriver hur arbetet ofta går till, hur man börjar med logistiken, kanske bestämmer var receptionen ska vara, var köket placeras, hur man ska röra sig i lokalen. – När logistiken är satt kan man börja klä den med detaljer och material som bygger upp känslan. Om logistiken är fel kommer inte hotellet att fungera. Då spelar det ingen roll om det är en kostym gjord av guld, slår hon fast.

Att skapa en känsla i ett hotell är svårt och att skapa en känsla i ett hotell som håller länge är ännu svårare. Den ekonomiska aspekten måste alltid vägas in. – Livstiden på designen på ett hotellrum är lite längre än i restaurang. Men det som är trendigt idag riskerar alltid att kännas passé när det är dags för öppning långt senare. Det är en balansgång. – Vi lägger mycket fokus på miljökraven. Det är idag viktigt både för Winn och andra uppdragsgivare. Självklart ska material uppfylla brand- och slitagekrav men ändå vara miljövänligt. Det kan handla om snickerier till exempel. Träet ska komma från godkända träd och lacken ska vara en miljögodkänd lack – men den ska också hålla.

En skön känsla i hennes jobb är när planerna och tankarna blir fysiskt verkliga. Som på Radisson Blu Metropol i Helsingborg – 205 designade rum, en restaurang och bar som fungerar som vardagsrum även för helsingborgarna, sju mötesrum och en stor atriumgård med plats för 200 gäster. Hon menar att det inte behöver kännas att det är DOOS specifikt som gjort ett uppdrag, men tror att de ändå har ett formspråk som man kan identifiera.

Hotellkansla_gastrum

Hotellkansla_Reception