Framtagen för förhindrande av spridning samt för att stävja smittorisker kopplat till Coronavirus- Covid-19
Winn Hotel Group följer noggrant utvecklingen kring spridning och smittorisker kopplat till Coronaviruset som fick sitt utbrott i Kina i december 2019. Med anledning av det mycket snabba förloppet av spridningen av Coronaviruset under den senaste tiden har vi funnit det angeläget att komma med information och guidelines kring hur vi kan rusta oss för att vara förberedda på kommande scenarios kring ett antal case i Sverige eller om utbrott motsvarande norra Italien skulle hända i fler delar av Europa och naturligtvis i ett scenario även här i någon del av Sverige.
Våra gäster och anställdas säkerhet är vår högsta prioritet, och alla hotell i Winn Hotel Group följer denna policy samt rekommendationer och instruktioner från relevanta myndigheter.
Då situationen snabbt kan förändras har vi vidtagit lämpliga åtgärder för att skydda våra gästers och medarbetares hälsa. I händelse av att smittade kan komma i kontakt med något av våra hotell, via gäst eller medarbetare, har vi förberett oss för olika scenarion med effektiva åtgärder som finns nedskrivet i denna policy och som är kommunicerad till samtliga av Winn Hotel Groups 11 hotell.
Receptionen:
Resor i tjänsten till smittdrabbade områden är ej aktuella.
Winn Hotel Group har sedan 28 februari en Krishanteringsgrupp och en Taktikgrupp bestående av följande medlemmar och representanter:
Krishanteringsgrupp Centralt
Helena Törnquist, vVD och CFO Winn Hotel Group
026-665421
Fia Westerberg, Head of People and Culture Winn Hotel Group
026-665431
Taktikgrupp
Carina Svedin (rep. NCH) Hotelldirektör, Quality Hotel Winn Haninge
08-7457561
Tomas Lindquist (rep. Stand Alone WHG) Hotelldirektör, Högbo Brukshotell
026-245261
Ann-Sophie Myrefelt (rep RHG) Hotelldirektör, Radisson Blu Uppsala
018-4747961
Lokalt hotellen
Varje hotell har en definierad krisgrupp med resp hotelldirektör/driftschef som ytterst ansvarig på plats.
Krishanteringsgruppens funktion är att skapa strukturer och policies för Winn Hotel Groups samtliga hotell baserat på de uppgifter som framkommer från olika myndigheter samt vara kontaktorgan för diverse frågeställningar samt hantera eventuella situationer som kan uppstå på ett hotell i samband med misstanke om smitta. Taktikgruppen förmedlar informationen, gör operativa insatser samt ser till att hotellen har rätt information för att och sätta beslut i praxis.
Samtliga avvikelser / händelser dokumenteras i logg
Handlingsplan vid misstanke eller påvisad smitta hos incheckad gäst
Möjliga åtgärder som hälsomyndigheten kommer att vidta
Handlingsplan vid påvisad smitta hos anställd under arbetstid
Möjliga åtgärder som hälsomyndigheten kommer att vidta
Handlingsplan vid påvisad smitta hos anställd utanför arbetstid
Möjliga åtgärder som hälsomyndigheten kommer att vidta
Om medarbetare uppvisar symptom (men ej har konstaterad smitta) hemma: